JÚLIUS BARČ-IVAN
1.5. 1909 Krompachy - 25. 12. 1953 Martin
Narodil sa v rodine učiteľa v Krompachoch. Bol maďarskej národnosti. Po skončení gymnázia začal
1926 študovať právo na UK v Prahe, zo zdravotných dôvodov štúdium po roku prerušil, 1930 sa zapísal
na Evanjelickú bohosloveckú fakultu v Bratislave.V rokoch 1934-42 pôsobil ako kňaz na rôznych
miestach na východnom Slovensku a v roku 1942 sa presťahoval do Martina a začal pracovať ako
tajomník Slovenskej národnej knižnice, neskôr bol štipendistom a zamestnancom- Matice slovenskej.
V roku 1948 sa oženil, manželstvo sa po troch mesiacoch skončilo rozvodom. Na konci života trpel
Parkinsonovou chorobou a mal psychické problémy.
Publikovať začal začiatkom 30. rokov v časopise Vesna a v Národných novinách. Knižný debut,
zbierka poviedok Pohádka(1934), obsahuje tematicky a štýlovo rôznorodé práce Pohádka, Film,
Penzia Jozefa Grubčíka. Barčovou dramatickou prvotinou bola hra 3000 ľudí(1935). Podnetom bolo
zatvorenie továrne v Krompachoch počas hospodárskej krízy. Dej situoval do amerického prostredia.
Konflikt medzi multimilionárom Fentom a redaktorom Peetersom sa rieši mravnou utópiou, uvedomením
si povinnosti vyvolených. Hra Diktátor(1938) sa zaoberá etickými dôsledkami ľudskej schopnosti
manipulovať osudmi iných. Postava Diktátora má podobné črty ako Maršal v Čapkovej hre Bíla nemoc.
Súbor noviel Predposledný život(1940) obsahuje prózy publikované v Slovenských pohľadoch. Kladie
dôkaz na psychické prežívanie udalostí. Za vybočenie z naturelu sa považuje satirická komédia
Mastný hrniec(1941), ktorá čerpá z tradičných zdrojov komična. Konvenčnými komickými prvkami sú
reakcie malomesta, prebudenie ambícií pani Babíkovej, nemotornosť a prehovory slúžky Hanky.
Hra Neznámy(1944) zobrazuje príchod neznámeho hlásateľa lásky do mesta a odmietnutie jeho
posolstva ľuďmi. Hra Dvaja(1945) akcentuje návratný motív premeny polarít. Dráma je založená na
približovaní a vzďaľovaní postáv. Hra Veža(1948) je inšpirovaná 1. Knihou Mojžišovou. Hra
Koniec(1948) završuje tému hľadania nového človeka. Dej hry sa odohráva na území, ktoré je po
katastrofe postihnuté fyzickým a psychickým rozkladom. Vystupuje v nej dvojica postáv, ktorá
reprezentuje kontrast medzi vierou a skepsou: Kazateľ a Herec. Román Železné ruky(1948) spracúva
tému synovskej revolty. K vrcholom Barčovej dramatiky sa zaraďuje dráma Matka(1943) s tragickým
zakončením. Ide o komorný príbeh troch hlavných postáv: matky a jej dvoch synov, staršieho Jana a
Paľa. Mŕtvy otec vystupuje len v spätnej projekcii. Dej vsadil do baníckeho prostredia.
Po Paľovom návrate z Ameriky sa vzťahy bratov začínajú vyostrovať/ v centre ja spor o ženu,
majetok a vplyv v rodine/. Krajnému riešeniu konfliktu predíde matka sebaobetovaním.
K stabilným prvkom diela patrí dualita, dvojníctvo, spor dobro - zlo, Boh - antiboh, svetlo - tma,
starý človek- nový človek, motív cesty a premeny, odstredivý a dostredivý pohyb medzi postavami.